Lilith Rüschenpöhler

Dr.

Research Interests

Inclusive chemistry education, focus on culture and gender

Decolonial and postcolonial approaches to chemistry education

Social inequalities in chemistry education: chemistry capital research

Chemistry education for refugees

Recent Projects
Empowerment in chemistry education

Important Publications

Rüschenpöhler, L., Küsel, J., Hönig, M., & Markic, S. (2022). Gesprächsführung in der Berufsorientierung: Strategien zur Förderung naturwissenschaftlicher Identitäten nach dem Science‐Capital‐Ansatz. CHEMKON, 110–116. https://doi.org/10.1002/ckon.202000056

Rüschenpöhler, L., & Baginski, K. (2021). Migrant*innen mit geringen Deutschkenntnissen im Chemieunterricht: Die Verwebung fachlichen, unterrichtskulturellen und sprachlichen Lernens im Projekt “Fach + Sprache” Chemie. In K. Peuschel, L. Otto, & S. Steinmetz (Hrsg.), Theorie-Praxis-Verzahnung in der Lehrkräftebildung: Ergebnisse aus dem Netzwerk ‘Stark durch Diversität, Sprachliche Bildung (S. 207–220). Münster: Waxmann.

Rüschenpöhler, L., & Markic, S. (2020b). Secondary school students’ acquisition of science capital in the field of chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 21(1), 220–236. https://doi.org/10.1039/C9RP00127A

Rüschenpöhler, L., & Markic, S. (2020a). How the home environment shapes students’ perceptions of their abilities: The relation between chemistry capital at home and students’ chemistry self-concept. International Journal of Science Education, 42(12), 2075-2094. https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1812010

Rüschenpöhler, L., & Markic, S. (2020c). Secondary school students’ chemistry self-concepts: Gender and culture, and the impact of chemistry self-concept on learning behaviour. Chemistry Education Research and Practice, 21(1), 209–219. https://doi.org/10.1039/C9RP00120D

Rüschenpöhler, L., & Markic, S. (2019a). Self-concept research in science and technology education: Theoretical foundation, measurement instruments, and main findings. Studies in Science Education, 55(1), 37–68. https://doi.org/10.1080/03057267.2019.1645533