Julian Küsel
Dr.
Research Interests
Development and digitization of university teaching
Development of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) of science teachers.
Digital media in chemistry and science teaching
Gender-sensitive career orientation in sciences
Important Publications
Küsel, J., Martin, F., Markic, S. (2020). University Students’ Readiness for Using Digital Media and Online Learning—Comparison between Germany and the USA. Education Sciences, 10, 313. https://doi.org/10.3390/educsci10110313
Schmidt, P. & Küsel, J. (2021). Adaptive E-Learning-Umgebung zum Thema Löslichkeit und Stofftrennung im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. k:ON – Kölner Online Journal für Lehrer*innenbildung, 4(2), S. 296-313. https://doi.org/10.18716/ojs/kON/2021.2.15
Küsel, J. & Markic, S. (2021). Interaktive Lernmedien in der Ausbildung der Lehrer*innen der Naturwissenschaften. k:ON – Kölner Online Journal für Lehrer*innenbildung, 4(2), S. 158-180. https://doi.org/10.18716/ojs/kON/2021.2.8
Rüschenpöhler, L., Hönig, M., Küsel, J., & Markic, S. (2020). The role of gender and culture in vocational orientation in science. Education Sciences, 10(9), 240. https://doi.org/10.3390/educsci10090240
Hönig, M., Rüschenpöhler, L., Küsel, J. & Markic, S. (2021). Coaching strategies in vocational orientation for promoting young women’s self-concept and career aspirations in chemistry. Chemistry Teacher International, 000010151520210006. https://doi.org/10.1515/cti-2021-0006
Bachelor of Science, chemistry und history, University of Bremen, Germany
2014 – 2016
Master of Education, chemistry und history, University of Bremen, Germany
2016 – 2018
E-Learning producer for the EDEKA AG (Hamburg, Germany) and for the Deutschen Sparkassen Verlags GmbH (Stuttgart,Germany)
2018-2022
Akademischer Mitarbeiter in der Chemiedidaktik der Pädagogischen Hochschule Ludwigsburg
2022
Phd, „Chemistry teaching 4.0 : development, implementation and evaluation of digital university teaching in science and chemistry education“
since 2022
(Trainee) Teacher for chemistry and history at Oberschule Findorff, Bremen, Germany;
Küsel, J. & Markic, S. (submitted). Participatory Action Research in the Development of Interactive Learning Media for Higher Education.
Küsel, J., Martin, F., Markic, S., Byker, E.J. & Polly, D. (submitted). Investigating Pre-Service Teachers’ Beliefs regarding Digital Technology.
Küsel, J., & Markic, S. (accepted). Pre-Service Science Teachers’ Beliefs on Digital Technology – Before and During the Covid-19-Pandemic. In Electronic Proceedings of the ESERA 2021 Conference. Fostering scientific citizenship in an uncertain world.
Küsel, J., & Markic, S. (accepted). Development of interactive Learning Media for Pre-Service Science Teachers in Higher Education. In Electronic Proceedings of the ESERA 2021 Conference. Fostering scientific citizenship in an uncertain world.
Küsel, J. & Markic, S. (2022). Beliefs von NW Lehramtsstudierenden zu digitalen Lerntechnologien. In S. Habig (Ed.) Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Virtuelle Jahrestagung 2021. Universität Duisburg-Essen. https://www.gdcp-ev.de/wp-content/tb2022/TB2022_516_Kuesel.pdf
Küsel, J., Rüschenpöhler, L., Hönig, M., & Markic, S. (2022). Die Einbindung von Eltern in die naturwissenschaftliche Berufsorientierung von Mädchen mit Migrationshintergrund. In M. Prechtl (Hrsg.), Diversitätssensible Berufsorientierung in den Naturwissenschaften. Einblicke in DiSenSu (S. 63-70). Darmstadt. https://doi.org/10.26083/tuprints-00020646
Rüschenpöhler, L., Hönig, M., Küsel, J., & Markic, S. (2022). Die Bildung von Coaches für eine diversitysensible Berufsorientierung in den Naturwissenschaften. In M. Prechtl (Hrsg.), Diversitätssensible Berufsorientierung in den Naturwissenschaften. Einblicke in DiSenSu (S. 98-109). Darmstadt. https://doi.org/10.26083/tuprints-00020646
Hönig, M., Küsel, J., Rüschenpöhler, L., & Markic, S. (2022). Networking im Projekt DiSenSu: Der erfolgreiche Aufbau eines Netzwerks für die naturwissenschaftliche Berufsorientierung und Organisation der Events. In M. Prechtl (Hrsg.), Diversitätssensible Berufsorientierung in den Naturwissenschaften. Einblicke in DiSenSu (S. 37-44). Darmstadt. https://doi.org/10.26083/tuprints-00020646
Hönig, M., Küsel, J., Rüschenpöhler, L., & Markic, S. (2022). Nachhaltigkeit und Auswirkung der DiSenSu-Berufsorientierungscoachings. In M. Prechtl (Hrsg.), Diversitätssensible Berufsorientierung in den Naturwissenschaften. Einblicke in DiSenSu (S. 93-97). Darmstadt. https://doi.org/10.26083/tuprints-00020646
Küsel, J. & Markic, S. (2021). Interaktive Lernmedien in der Ausbildung der Lehrer*innen der Naturwissenschaften. k:ON – Kölner Online Journal für Lehrer*innenbildung, 4(2), S. 158-180. https://doi.org/10.18716/ojs/kON/2021.2.8
Schmidt, P. & Küsel, J. (2021). Adaptive E-Learning-Umgebung zum Thema Löslichkeit und Stofftrennung im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. k:ON – Kölner Online Journal für Lehrer*innenbildung, 4(2), S. 296-313. https://doi.org/10.18716/ojs/kON/2021.2.15
Rüschenpöhler, L., Küsel, J., Hönig, M., & Markic, S. (2021). Is science for me? A card game for vocational orientation in science. Chemistry in Action.
Küsel, J., Hönig, M., Rüschenpöhler, L. & Markic, S. (2021). Berufsorientierung zu chemischen Berufen: Ein vernachlässigter Bereich der Bildung von Lehrer:innen. CHEMKON. https://doi.org/10.1002/ckon.202100029
Hönig, M., Rüschenpöhler, L., Küsel, J. & Markic, S. (2021). Coaching strategies in vocational orientation for promoting young women’s self-concept and career aspirations in chemistry. Chemistry Teacher International, 000010151520210006. https://doi.org/10.1515/cti-2021-0006
Hönig, M., Küsel, J., & Rüschenpöhler, L. (2021). Let’s play! Are we scientists? – Kartenspiel zur Berufsorientierung. RAABits Chemie Sekundarstufe I.
Hönig, M., Küsel, J., & Rüschenpöhler, L., Markic, S. (2021). DiSenSu: Ein Kartenspiel zur Berufsorientierung im MINT-Bereich. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch? Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Online Jahrestagung 2020 (S. 489-492). Duisburg-Essen: Universität Duisburg-Essen.
Küsel, J. & Markic, S. (2021). Hochschullehre im Flipped Classroom mit interaktiven digitalen Medien. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch? Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Online Jahrestagung 2020 (S. 573-576). Duisburg-Essen: Universität Duisburg-Essen.
Küsel, J. & Markic, S. (2021). Using Participatory Action Research in Higher Education for Developing Interactive Learning Media. In I. Devetak (Ed.), Book of abstracts: 9th European Variety in University Chemistry Education Conference: EUROVARIETY 2021 (p. 87). University of Ljubljana. http://www.eurovariety2021.si/Book%20of%20abstracts.pdf
Küsel, J. & Markic, S. (2020). Erweiterung der mediendidaktischen Kompetenz durch Einsatz von Tablets zur Erstellung von Erklärvideos in der Chemiedidaktik. In J.-R. Schluchter, T.-S. The (Hrsg.), Tablets in der Hochschule, Hochschuldidaktische Perspektiven, Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, S. 303-320.
Rüschenpöhler, L., Küsel, J., Hönig, M. & Markic, S. (2020). Gesprächsführung in der Berufsorientierung: Strategien zur Förderung naturwissenschaftlicher Identitäten nach dem Science‐Capital‐Ansatz. CHEMKON. https://doi.org/10.1002/ckon.202000056
Küsel, J., Martin, F., Markic, S. (2020). University Students’ Readiness for Using Digital Media and Online Learning—Comparison between Germany and the USA. Education Sciences, 10, 313. https://doi.org/10.3390/educsci10110313
Rüschenpöhler, L., Hönig, M., Küsel, J., & Markic, S. (2020). The role of gender and culture in vocational orientation in science. Education Sciences, 10(9), 240. https://doi.org/10.3390/educsci10090240
Küsel, J., & Markic, S. (2020). Using Flipped Classroom with Digital Media for Pre-Service Primary Science Teacher Education. In Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education.
Küsel, J., & Markic, S. (2020). Science Pre-Service Teachers TPACK and Beliefs about Learning with Digital Media. In Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education.
Hönig, M., Rüschenpöhler, L., Küsel, J. & Markic, S. (2020). Förderung von Science Capital im Berufsorientierungsprojekt DiSenSu. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019 (S. 780-783). Duisburg-Essen: Universität Duisburg-Essen.
Küsel, J. & Markic, S. (2020). TPACK und Einstellungen über digitales Lernen von Lehramtsstudierenden. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019 (S. 222-225). Duisburg-Essen: Universität Duisburg-Essen.
Hönig, M., Rüschenpöhler, L., Küsel, J., & Markic, S. (2019). Culture and Gender Differences in Vocational Orientation in Science. In Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education.
Küsel, J., & Markic, S. (2019). Entwicklung einer videobasierten, sprachsensiblen Unterrichtseinheit. In: C. Maurer (Eds.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Kiel 2018. (pp. 109-112). Universität Regensburg.
Hönig, M., Rüschenpöhler, L., Küsel, J. & Markic, S. (2019). Berufswahl MINT: Gründe von Studierenden und SchülerInnen. In C. Maurer (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Kiel 2018 (S. 648-651). Regensburg: Universität Regensburg.
Küsel, J., & Markic, S. (2018). «A Day of Noah » – Anchored Instruction and Digital Media in Science Class. In: I. Eilks, S. Markic, B. Ralle (Eds.), Building Bridges Across Disciplines for Tranformative Education and a Sustainable Future. (pp. 203-208). Aachen: Shaker.
Markic, S., Prechtl, M., Hönig, M., Küsel, J., Rüschenpöhler, L. & Stubbe, U. (2018). DiSenSu. Diversity Sensitive Support for Girls with Migration Background for STEM Careers. In I. Eilks, S. Markic & B. Ralle (Hrsg.), Building bridges across disciplines (S. 215-218). Aachen: Shaker.
- 2021 – Poster-Preis auf der 9th European Variety in University Chemistry Education Conference in Ljubljana (Slowenien), gemeinsam mit Silvija Markic
- 2019 – DAAD-Förderung für akademische Kongressreise
- 2018 – 2019 – Junior-Fellow im Kolleg Didaktik:digital der Joachim Herz Stiftung
Entwicklungsförderung einer Blended Learning-Lehrveranstaltung zum Lernen mit digitalen Medien